background picture

Järvenpään seurakunta

0c6ba9be690d50737e74cf7592753e3d

Järvenpään seurakunta ei tyytynyt Katrinan kalenteri- ja muihin perusominaisuuksiin. Seurakunta halusi nykyaikaistaa kertaheitolla henkilöstönsä työrutiinit ja otti syksyllä 2014 käyttöön myös useimmat järjestelmän lisäominaisuudet.

 

”Katrina vastaa jo lähes kaikista seurakuntamme työrutiineista. Taidamme kuitenkin olla aika vaativa käyttäjä, sillä tarvitsemme myös uusia ominaisuuksia. Kehitteillä ovat esimerkiksi sähköinen infotaulu tiedottamiseen ja appsi tapahtumakalenterimme jakamiseen Katrinasta”, kertoo kirkkoherra Vesa Koivisto.

Järvenpään seurakunnan tavoitteena on entisestään yksinkertaistaa työrutiineja. M&V Softwarelta toivotaan edelleen Katrinan kehittämistä.

”Tässä onkin olennaisen tärkeää, että meillä on kumppani, joka on halukas kuuntelemaan tarpeitamme. M&V Softwarella ei ole tarjolla vain tiettyä tuotetta, jolla pitää pärjätä, vaan he ovat valmiita kehittämään toiminnanohjausjärjestelmänsä ominaisuuksia”, sanoo Koivisto.

Mobiilius on paras ominaisuus

Perimmäinen tarve Katrinan hankinnassa oli kuitenkin simppeli.

”Tarvitsimme ennen kaikkea kalenterin, jota voi käyttää mobiilisti missä ja milloin vain. Samaa joustavuutta toivoimme työajanseurannalta. Työajan ilmoittaminen onnistuu nyt kohtuullisen helposti kännykällä. Mobiilius on ehdottomasti Katrinan paras ominaisuus”, sanoo Koivisto.

Kirkkoherra itse käytää säännöllisesti Katrinan kalenteria, tekee matkalaskuja, tilavarauksia, loma- ja työvuorolistoja sekä päivittää työajanseurantaa. Katrinan superkäyttäjiä ovat toimistohenkilöt.

"Katrina on helpottanut etenkin heidän työrutiinejaan, vaikka on sen käytössä ollut myös hieman alkukankeutta. Aikaisemmin he kuitenkin tarvitsivat eri asioiden hoitamiseen useita eri ohjelmistoja, mistä syntyi päällekkäistä kirjaamista. Nyt monet asiat hoituvat kootusti Katrinan kautta”, toteaa Koivisto.

Katrinassa on myös pieniä ominaisuuksia, jotka helpottavat yllättävän paljon arkisia askareita.

”Katrinalla voi esimerkiksi koostaa automaattisesti Kirkkohallituksen vaatimat vuosittaiset tilastointiraportit. Jokaisen työntekijän tulee vain muistaa merkata tilaisuuksien kohdalle kävijämäärät ja muut tarvittavat tiedot.”

Rajapintoja muihin tietojärjestelmiin

Sen lisäksi että Katrina on oma kokonaisuutensa, siinä on rajapintoja muihin tietojärjestelmiin. Esimerkiksi rippikoulut ja niihin ilmoittautuneiden oppilaiden tiedot voidaan viedä suoraan Kirjurin rippikoulujärjestelmään.

”M&V Softwarella tuntuu olevan ajantasainen käsitys seurakuntien yhteisistä tietojärjestelmistä, joihin pitää olla rajapinnat kunnossa. Heillä vaikuttaisi olevan hyvä seurakuntien arjen tuntemus”, toteaa Koivisto.

Myös seurakuntalaiset ovat päässeet osaksi siirtymistä Katrina-aikaan, vaikka tuntuvin muutos on tapahtunut seurakunnan työntekijöiden arjessa. Nykyään ilmoittautuminen leireille ja kerhoihin onnistuu nettiselaimen kautta.

”Ilmoittatuminen netissä on nykyaikaa. Uskon, että monien mielestä tämä toimintamalli on helpompi kuin edellinen: esimerkiksi rippikouluihin piti ilmoittatua tulemalla tilaisuuteen tiettynä päivänä”, arvelee Koivisto.

Kahdeksan kuukauden käyttökokemuksen jälkeen Koivisto sanoo olevansa tyytyväinen Katrinaan, vaikka näkee siinä kehittämisvaraa.

”Toivoimme toiminnanohjausjärjestelmältä käytännöllisyyttä ja toimivuutta, missä on ollut tarpeisiimme nähden hieman kankeutta. Katrina on kuitenkin osoittautunut monipuoliseksi, sillä se on muovattavissa eri työntekijöiden tarpeisiin.”

Yrityksellämme on yksi arvo: Rehellisyys.